Det har nu gått en vecka sedan vi hade vår mammahelg tillsammans med Jontefonden. En helg fylld av närhet, förståelse och gemenskap.
Att vara mamma till ett barn som är svårt sjukt under lång tid tär, både på kroppen och på själen. Spänningen som byggs upp i kroppen är svår att släppa, som om man ständigt håller andan. Under helgen delade mammorna med sig av sina berättelser – om vardagen, om utmaningarna de möter, hur snabbt livet förändras och om den styrka de tvingas plocka fram, gång på gång.
De pratade också om hur livet förändras. Hur gamla vänner ibland drar sig undan, kanske för att de inte orkar med sorgen och oron. Men också om hur nya vänner ibland kliver fram – människor som förstår, lyssnar och stannar kvar.
Det finaste vi ser under våra läger är den djupa gemenskapen som uppstår. Att få möta andra mammor som verkligen vet hur det känns och som lever i samma verklighet – det betyder allt.
Att få en trygg plats där man vågar öppna upp och släppa fram känslor man burit på så länge, att få sätta ord på det svåra och göra det tillsammans med andra. Det är något läkande.
Det var med en känsla av stor tacksamhet vi vinkade av våra hjältemammor. Vi hoppas att helgen gav dem något att bära med sig – mod, styrka och en stunds sinnesro i en annars ovanlig vardag. 🧡

