Idag är det Allhelgonadagen och då vill vi minnas alla barn, ungdomar och vuxna som inte längre finns bland oss här på jorden. Genom att minnas lever de vidare i oss för alltid.
☕️ ANGELICA PÅ BESÖK ☕️
Här om dagen hade vi fint besök här på kontoret av en kär Jontefondare som vi följt länge, Angelica och hennes bästa vän Ida. Angelica har gått igenom två lungtransplantationer. Hon har hängt med på flera av våra läger och förgyllt vår tillvaro med sin härliga energi. Angelica har genom åren varit väldigt svårt sjuk och spenderat långa perioder i sjukhussängen. Men efter sin senaste transplantation har hon verkligen blivit frisk och stark. Dessutom har hon tagit sin examen och arbetar numera som sjuksköterska. Vem kan passa bättre inom sjukvården med den erfarenheten som Angelica bär på?
Nu när hon var i Göteborg på sjukhusbesök så ringde hon och frågade om hon och Ida kunde droppa förbi på en fika, och självklart var hon varmt välkommen! ⭐️
Jontefonden är en familj. Alla barn och familjer som kommer in i vår gemenskap ska känna att de alltid kan kontakta oss för stöd, glädje och råd. Dygnet runt, årets alla dagar. Att Jontefondare vill komma till oss på en fika gör oss så glada och vi är evigt tacksamma över den fina gemenskap som finns bland Jontefondsfamiljer och allt som vi får tillbaka. 🙏
Vill du vara med och stötta Sveriges sjukaste barn och ungdomar?
Swisha din gåva till 900 48 70 ✨
Tack för ditt stöd! 🧡
#jfond #jontefonden #transplantation #organtransplantation #gemenskap
🎃 Bus eller Godis? 🎃
Att ligga inne på sjukhuset medan kompisarna hemma är ute på bus eller godis är inte kul. Därför tänker vi på Jontefonden åka till Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg imorgon, onsdag och göra bus eller godis med barnen som ligger inne. Vi hoppas på mycket bus! ![]()
Vill du vara med och göra denna halloween roligare för dessa barn? Swisha din gåva till 900 48 70 Tack för ditt stöd. ![]()
Vi önskar er en glad halloween med mycket bus och godis!![]()
🏥 STÖD PÅ SJUKHUSET 🏥
Att ligga inlagd på sjukhus under lång tid är ofta både fysiskt och mentalt påfrestande. Osäkerheten kring en organtransplantation kan göra situationen ännu tuffare och familjerna har ofta många frågor och behöver känslomässigt stöd.
En av våra viktigaste uppgifter är att finnas nära och erbjuda support till familjerna. Vi besöker ofta sjukhusen för att erbjuda samtal, stöd och guldkanter som gör sjukhussalen lite ljusare. Här ser vi ett exempel från en av våra senaste insatser. Alfred har legat inlagd på sjukhuset länge och fick en välbehövlig klippning för att boosta självförtroendet. Små insatser som dessa gör stor skillnad och hjälper till att bryta den tunga vardagen i sjukhussängen. ✨
Vi är så glada att kunna hjälpa till på plats och ge stöd åt organtransplanterade barn och deras familjer! 🙏
Vill du vara med och stötta Sveriges sjukaste barn och ungdomar?
Swisha din gåva till 900 48 70 ✨
Tack för ditt stöd! 🧡
🧡 Ambassadörskap för Jontefonden 🧡
Lasse Berghagen var inte bara en av Sveriges mest älskade artister och låtskrivare, utan också en varm medmänniska som berörde alla han mötte. Hans passion för barn som behövde nya organ var stor, och tillsammans med sin fru Eva engagerade han sig djupt i vår verksamhet genom sin roll som hedersambassadör för Jontefonden. Lasse delade så generöst med sig av den ikoniska Teddybjörnen Fredriksson, som är stiftelsens maskot. Genom detta skapade Lasse en stor stolthet hos alla organtransplanterade barn i Sverige. I dag är det ett år sedan Lasse gick bort.
Tack Lasse, för allt du gjorde och för att du gett våra barn och familjer styrka genom svåra tider. Du är saknad!
Det är med stor glädje vi idag kan meddela att Maria Berghagen tar över sin pappas ambassadörskap i Jontefonden. Maria kommer att fortsätta arbeta för alla barn och ungdomar i Sverige som behöver nya organ.
Vi på Jontefonden är stolta och tacksamma över Marias varma engagemang i vår verksamhet.
🧡 UNGA VUXNA-MOTTAGNING 🧡
I veckan var vi tillbaka på Sahlgrenskas transplantationsmottagning för att vara med på Unga Vuxna-mottagningen. Till denna mottagning kallas ungdomar som har transplanterats och de som väntar på organ för att göra sina återbesök och andra undersökningar. Här får de också träffa andra transplanterade ungdomar. 🧡
Varje mottagning har ett unikt tema med föreläsning och samtal, denna gång var det ”Psykisk hälsa och ohälsa”. Det är ett tungt, men väldigt viktigt ämne och samtalen var lärorika och insiktsfulla.
Efter varje mottagning bjuder vi in ungdomarna till oss på Jontefonden, och det gjorde vi även denna gång! De fick träffa nya kompisar, käka god mat och prata om allt mellan himmel och jord. Tack till er som kom och delade kvällen med oss! 🥳
Vill du vara med och stötta Sveriges sjukaste barn?
Swisha din gåva till 900 48 70 ✨
Tack för ditt stöd! 🧡

